Християнська традиція
оперує в повсякденні багатьма поняттями та образами, які пересічно хибно
відносять до тексту Святого Письма. До найвідоміших належать:
Три царі (мудреці, волхви,
маги).
Один з улюблених
сюжетів європейського мистецтва, який ми знаходимо від живопису та літератури
до народної скульптури – Поклоніння волхвів. Традиційно бачимо трьох царів, в західній
християнській традиції – Мельхіор, Каспар (Гаспар) і Бвлтазар, які приносять
дари Христу. Парадоксально, але тільки один з євангелістів - Матвій наводить цю
історію, не згадуючи ані кількості мудреців, ані їхніх імен.
1. Коли ж народився Ісус у Віфлеємі Юдейськім, за днів царя
Ірода, то ось мудреці прибули до Єрусалиму зо сходу,
2. і питали: Де народжений Цар Юдейський? Бо на сході ми
бачили зорю Його, і прибули поклонитись Йому.
(Від Матвія 2:1,2)
11. І, ввійшовши до дому, знайшли там Дитятко з Марією, Його
матір'ю. І вони впали ницьма, і вклонились Йому. І, відчинивши скарбниці свої,
піднесли Йому свої дари: золото, ладан та смирну. (Від Матвія 2:11)
Одна із гіпотез
походження імен царів і їхньої кількості, згадує грецький манускрипт VI ст.,
перекладений латиною, Excerpta Latina Barbari з описом мозаїки із зображеннями
мудреців, та пізніший текст VIII-XIX ст. псевдо-Беди ірландського походження Collectanea
or Excerpta et Collectanea з описом мудреців, їхніх імен та дарів.
Ще один з улюблених християнських
сюжетів – гріхопадіння та заборонений плід, який в іконографії найчастіше змальовують
у вигляді яблука, хоча сам текст Біблії нічого про це не згадує.
6. І побачила жінка, що дерево добре на їжу, і принадне для
очей, і пожадане дерево, щоб набути знання. І взяла з його плоду, та й з'їла, і
разом дала теж чоловікові своєму, і він з'їв.
7. І розкрилися очі в обох них, і пізнали, що нагі вони. І
зшили вони фіґові листя, і зробили опаски собі.
(Буття 3:6,7)
Одна із гіпотез обґрунтовує
появу саме яблука в ролі забороненого плоду через омонімічність латинського
слова malum, яке означає і зло, і яблуко.
No comments:
Post a Comment